الجمعة - 29 مارس 2024
الجمعة - 29 مارس 2024

شاهد.. شارلي شابلن المصري يحيي أسطورة نجم السينما الصامتة

شاهد.. شارلي شابلن المصري يحيي أسطورة نجم السينما الصامتة

أحمد الشاذلي مصري مولع بزمن السينما الصامتة، قرر تجسيد شخصية أشهر نجومها شارلي شابلن وإعادته للحياة.

يرتدي الشاذلي (31 عاماً) ملابس شابلن الشهيرة وقبعته البريطانية المستديرة ويؤدي عروضاً مسرحية يحاكي فيها الممثل الكوميدي البريطاني بتعبيرات وجه مبالغ فيها.





وبدأت عروض الشاذلي التي يطلق عليها اسم «شاذلي شابلن» عام 2016 واستلهمها من ولعه بشارلي شابلن وقصة حياته.

ويقول الشاذلي: «أنا ابتديت أجسد شخصية شارلي شابلن من كتر حبي في، وحبي في ‏الشخصية بتاعته والحياة بتاعته، ‏هو قابل صعوبات كثيرة جداً في حياته ‏من بعد ما عملت الشخصية ونزلت بها مصر ‏ابتدت الناس تدور على شارلي شابلن وتدور على فيديوهات ‏وكان الموضوع أيضاً يحيي ليه شخصية شارلي شابلن».

وواجه الشاذلي نفسه صعوبات كذلك في تجسيد الشخصية، فاضطر لطلب الملابس من صديق له في الولايات المتحدة وما زال يجاهد للعثور على مسرح يقدم عليه عروضه بحضور جمهور بدلاً من فيديوهات ينشرها على مواقع التواصل الاجتماعي.





وأضاف: «‏حلمي أن أنا ألف العالم كله.. وإن الناس تعرف عن مصر من خلال شارلي شابلن المصري. ‏نفسي يبقى عندي مسرح خاص عليه صورة شارلي شابلن ‏وأقدم من خلاله اسكتشات مسرحية ‏ويبقى الموضوع ليه قاعدة جماهيرية مش مجرد على سوشيال ميديا».



وتابع الشاذلي: «‏كان الغرض من إحياء شخصية شارلي شابلن هو إحياء كل ما هو قديم ‏الحاجات اللي الناس بتحن لها إحنا كمان بنحن لحاجات كثيرة ‏مثل العادات والقيم القديمة التي بدأت تختفي من المجتمع ‏إحنا بنحط أيدينا عليها ونبدأ لها سكريبت (سيناريو) ‏بنشتغل عليها وبنعملها على شكل فيديوهات قصيرة».





وذكر: «‏الملابس الحقيقة كانت من الأشياء الصعبة لينا ‏إن ازاي أجيب اللبس بتاعه بالضبط والبرنيطة بتاعته بالضبط ‏اللي هي المدورة الإنجليزي، والحقيقة عن طريق واحد صديقي من بره مصر ابتدا يدور لي على اللبس ‏وفعلاً جبناه من أمريكا».