الاحد - 12 مايو 2024
الاحد - 12 مايو 2024

في ذكرى ميلاده.. قالوا عن النمر الأسود «أحمد زكي»

في ذكرى ميلاده.. قالوا عن النمر الأسود «أحمد زكي»

أحمد زكي

لم يكن أحمد زكي فناناً عادياً مثل نجوم جيله في السينما المصرية، حيث كان واحداً من الذين أحدثوا ثورة كبيرة في تاريخ السينما، وانقلاباً في شباك التذاكر.

اليوم يصادف ذكرى ميلاد النمر الأسود، وبالتزامن مع هذه المناسبة، نستعرض أبرز ما قاله الفنانون والنقاد عن النجم الراحل أحمد زكي:

علي الحجار:

الراجل ده كان صاحب موهبة فوق العادة، أحمد زكي مش ممثل عادي أبدًا، حتى الخواجة جوجل النهاردة، بيحتفل بذكرى ميلاده، 18 نوفمبر، لأنه بالنسباله ده النجم اللي عمل «أيام السادات» و «ناصر 56» و«طه حسين».

وبمناسبة طه حسين، وإحنا بنعمل أغاني مسلسل «الأيام» كان أحمد زكي يستني لما سيد حجاب وعمار الشريعي والعبدلله نسجل الأغنية المصاحبة للمشهد اللي هيمثله علشان المخرج الكبير يحيى العلمي يفضل مشغل الأغنية أثناء التصوير، لأن ده كان بيخليه يعيش حالة المشهد بمنتهي العبقرية، مش بس لأنه ممثل شاطر، كمان أحمد زكي كان مغنواتي شاطر.

لو ركزت مع أحمد زكي وهو بيغني تتر مقدمة مسلسل «هو وهي» هتلاقيه بيمثل بصوته معاني كلمات صلاح جاهين مع نغمات لحن كمال الطويل بإبداع وشطارة مايعرفش يعملها أي مطرب محترف.. ولما تسمعه بيغني صعيدي في فيلم البيه البواب تلاقيه بيشخص بأسلوب مناسب للشخصية اللي بيمثلها في الفيلم وبأداء مختلف تمامًا ولايق طبعًا مع الدور.

عمر الشريف:

العبقري أحمد زكي لو كان اتقن اللغة الإنجليزية لحصل على جائزة الأوسكار، هو الأفضل والأحسن مش أنا أفضل فنان مصري وعربي.

محمد خان:

أحمد زكي كان نابغة، كان بيعيش الأدوار ويتميز بحسن اختياره للأفلام والأدوار اللي بيقدمها، ومن حسن حظه أنه قدمها مع مجموعة متميزة من المخرجين.

طارق الشناوي:

أحمد زكي لديه القدرة على الاختيار الصحيح، وكان يرفض الكثير من الأعمال، ويقول: «فلوسى في خزنة المنتج وليست في خزنتي.. لما برفض الفلوس بتفضل في الخزنة.. ولما ألاقي الحاجة الحلوة هاخدها هاخدها».

رغدة:

أحمد زكي قيمة فنية لا تعوض ويجب إطلاق اسمه على معهد للفنون أو تفعيل تاريخه من خلال فعاليات ومحافل فنية.

منى زكي:

الفنان أحمد زكي هو من صنع لنفسي قيمة بالوسط الفني، هفضل طول عمري فاكرة أدواره العظيمة وذكرياتي كلها معه.

عمرو سعد:

أحمد زكي قدم تاريخاً للسينما العربية وفتح الباب لجيل كبير من بعده، وأعطى له مساحة من الشهرة والنجومية.